"Orang yang hari ini lebih baik daripada hari semalam adalah orang yang beruntung... Orang yang hari ini sama dengan dengan hari semalam adalah orang yang rugi... Orang yang hari ini lebih teruk daripada hari kelmarin adalah orang yang menzalimi dirinya sendiri... Salam Hijrah 1430H"

“Dalam hubungan ini, bukan soal siapa lebih berkuasa antara eksekutif, kerajaan yang memerintah dan institusi raja-raja (tetapi) yang penting ialah raja-raja Melayu dan juga parti yang memerintah, mempunyai semangat untuk ’co-exist’ supaya kesejahteraan dan kedaulatan negara sentiasa terpelihara,”

- Tengku Mahkota Pahang

Thursday, August 7, 2008

Calon Pilihanraya Kecil

Tarikh penamaan dan pengundian telahpun diketahui. Cuma siapakah calon yang akan mewakili parti-parti yang akan bertanding?

Udenikov teringat akan kenyataan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi yang diulas dalam blog
Dunia Tiger yang menyatakan agar ahli UMNO yang tidak bersih jangan bertanding. walaupun kenyataan tersebut hanya ditujukan kepada ahli-ahli UMNO di dalam suasana persidangan cawangan dan bahagian UMNO, udenikov rasa ianya boleh digunapakai dalam konteks hari ini, yang mana kita sedang menuju ke Permatang Pauh. Malahan, ianya semestinya perlu digunapakai untuk segala bentuk pertandingan.

Calon yang tidak bersih tidak perlu diletakkan sebagai calon untuk mewakili pengundi. Mana bisa yang tidak bersih mahu membersihkan, membetulkan, mengolah yang tidak bersih. Maka, bersihkan dulu diri anda sebelum anda hendak membersihkan orang lain. Bersih di sini, pada pandangan udenikov, perlu bersihnya dari awal hingga ke akhir... bukan setakat bersih hari ini, esok lusa dah dapat jawatan, terus jadi tak bersih. Ish ish ish... berlakon rupanya.

Kepada pengundi P44 Permatang Pauh, jadilah pengundi yang bersih, yang waras pemikiran dalam menentukan wakil rakyat kawasan Tuan-tuan, Puan-puan, abang-abang, akak-akak ya!

@@@ Tepuk dada, tanyalah iman @@@

No comments: