"Orang yang hari ini lebih baik daripada hari semalam adalah orang yang beruntung... Orang yang hari ini sama dengan dengan hari semalam adalah orang yang rugi... Orang yang hari ini lebih teruk daripada hari kelmarin adalah orang yang menzalimi dirinya sendiri... Salam Hijrah 1430H"

“Dalam hubungan ini, bukan soal siapa lebih berkuasa antara eksekutif, kerajaan yang memerintah dan institusi raja-raja (tetapi) yang penting ialah raja-raja Melayu dan juga parti yang memerintah, mempunyai semangat untuk ’co-exist’ supaya kesejahteraan dan kedaulatan negara sentiasa terpelihara,”

- Tengku Mahkota Pahang

Wednesday, August 20, 2008

Populist

Populist - kemahuan menjadi popular.

Dalam post udenikov yang pertama, udenikov ada membangkitkan satu isu berkaitan dengan negara Venezuela yang bersikap populist atau ingin menjadi popular dengan menetapkan harga minyak yang bergitu murah.

Dalam konteks negara kita ni pun, udenikov nampak pembangkang yang diketuai oleh Anwar Ibrahim memang bercita-cita mengemukakan cadangan karut marut untuk menjadi popular. Dulu, sebelum pilihanraya, konon akan turunkan harga minyak. Kemudian, dalam perdebatan yang ditonton di seluruh negara, Anwar berjanji akan menurunkan 50 sen harga minyak. Begitulah mereka-mereka ni yang nak jadi popular.

Terbaru, Menteri Besar Selangor yang pendek pemikirannya yang ternyata ingin merebut hati di kalangan kaum Cina dan India dengan mencadangkan agar UITM diberikan kuota kepada bukan Bumiputera. Hai hai hai kerajaan PKR ni... suka suka hati dia jek nak memporak perandakan hak Bumiputera di UITM.

Bila disuruh minta maaf, reject.... orang kampung kata 'eksen'. pehal tak nak mintak maaf? nak jadi pelakon pembantu pulak macam ANwar yang dikenali sebagai pelakon utama terbaik pada hari ini? Dah la tak nak mintak maaf, mintak pula kita ni jangan memanjangkan kisah-kisah tahyul dia. ntah apa apa...

dah udenikov kata dulu. PKR ni Persetankan Kehendak Rakyat... dalam konteks permatang pauh ni... udenikov rasa PKR lebih sesuai dikenali dengan nama Parti Kroni Rumahtangga.

kalau kita perhatikan dalam laman web
http://anwaribrahimdotcom.blogspot.com ada video sidang akhbar semasa wan azizah meletakkan jawatan selaku ahli parlimen Permatang Pauh. Perhatikan betul2... terkial-kial dia berucap. malahan kekanda anwar yang tolong menyebutkan patah2. ini yang dikatakan Parti Kroni Rumahtangga. Wan Azizah tak sanggup nak lepaskan jawatan ahli parlimen... tapi, itulah... lu pikirlah sendiri... ehhh kita pikir la sama-sama.

@@@ tepuk dada, tanyalah iman @@@

No comments: